1588-1629
Dutch painter and draughtsman. He was, with Gerrit van Honthorst and Dirck van Baburen, one of the leading painters in the group of artists active in Utrecht in the 1620s who came to be known as the UTRECHT CARAVAGGISTI, since they adapted Caravaggio's subject-matter and style to suit the Dutch taste for religious and secular paintings. Ter Brugghen was an important innovator for later Dutch 17th-century genre painting; his recognition as an unorthodox, Related Paintings of Hendrick the Brugghen :. | Entry into Jerusalem | Venetian Gala Concert (mk08) | Hunting Still-Life | The Road Menders (nn04) | Summer Day | Related Artists:
Harry HallBritish ,
ca.1813-1882
Friedrich Johann Overbeck1789-1869
German
German religious painter. Expelled from the Vienna Academy because of his opposition to its classicism, he went to Rome and with Peter von Cornelius, Veit, Schadow-Godenhaus, and others, formed the group known as the Nazarenes. His first real successes were his frescoes for the Casa Bartholdy (now in Berlin) and for the Villa Massimo. Among his notable paintings are Christ Entry into Jerusalem and Christ Agony in the Garden. Overbeck sought to make his art serve religion. His influence was due more to the purity of his doctrine than to the power of his work, which is often lacking in pictorial appeal and in color.
hedvig eleonorasHedvig Eleonora av Holstein-Gottorp, född 23 oktober 1636, död 24 november 1715, var svensk drottning och riksföreståndare, dotter till Fredrik III av Holstein-Gottorp och Marie Elisabeth av Sachsen och gift i november 1654 med Karl X Gustav. Hon var med honom i Polen 1656 och i Danmark 1658. Hon var Sveriges drottning i sex år, men de facto "första dam" till sin död 1715, i femtiofem års tid.
Hon blev änka 1660 och levde som änkedrottning i ytterligare 55 år. Kung Karl II av England friade till henne något år efter makens död, men hon tackade nej, med den formella motiveringen att hon önskade vara sin döde make evigt trogen.
Hon satt i förmyndarregeringarna för både sin son Karl XI och sin sonson Karl XII, 1660-1672 samt 1697, och sedan i rådet 1700-1713, men hade i verkligheten aldrig så mycket att göra med politik, utan var nöjd med att formellt presidera över regeringen och hovet som monarkins symboliska överhuvud och representant. Hon stödde dock den profranska och antidanska policy som fördes av regenterna. Hennes son var djupt beroende av henne i hela sitt liv; då han blev gammal nog att sitta med vid regeringens sammanträden, talade han inte direkt till ledamöterna, han viskade i stället vad han ville veta till riksänkedrottningen, och Hedvig Eleonora frågade sedan regeringen med hög röst vad han ville veta.
Då sorgeperioden formellt bröts år 1663 var hon värdinna för omfattande festligheter, och det var i hennes namn Sveriges första fasta teater öppnades i Stora Bollhuset och Lejonkulan 1667.
Hedvig Eleonora, "Riksänkedrottningen", hade en dominant och temperamentsfull personlighet och dominerade det svenska hovet totalt fram till sin död. Även efter sin sons giftermål 1680 och fram till sin död 1715 var hon den verkliga drottningen och behöll sin position som "första dam"; sonen kallade henne "drottningen" och sin fru för "min fru". Under stora nordiska kriget var hon 1700-13 representant för kungen, men intresserade sig inte heller nu mycket för politik- vid audienser för utländska sändebud kunde antingen "moltiga" eller gapskratta åt dem. Hon intresserade sig för kortspel och arkitektur. Hon kunde spela kort till inpå småtimmarna. Drottningholms slott samt Strömsholms slott påbörjades av henne. Vid båda slotten lät hon anlägga stora parker i tidens stil.